EV-verkoop stijgt met 7,9%, marktaandeel loopt op naar 35,3%

De Nederlandse automarkt is het eerste kwartaal van 2025 fors gekrompen. Het aantal nieuw geregistreerde personenauto’s daalde met 9,8% ten opzichte van dezelfde periode in 2024. Toch zijn elektrische auto’s (EV’s) aan een gestage opmars bezig. Het aantal EV-registraties steeg met 7,9% tot 32.439 voertuigen. Daarmee bereikt het marktaandeel van volledig elektrische auto’s in Q1 een nieuw hoogtepunt van 35,3%. Ter vergelijking: in heel 2023 lag dat nog op 30,1%.

Meer EV’s ondanks krimpende markt

De cijfers zijn op het eerste gezicht somber: maart 2025 telde 31.515 nieuw geregistreerde personenauto’s, een daling van 14,8% ten opzichte van maart 2024. Volgens BOVAG-voorzitter Bert de Kroon ligt de oorzaak in de inhaalslag van eind 2024, gecombineerd met lage consumentenvertrouwen, hoge rente en onzekerheid rondom elektrisch rijden. Toch houdt de elektrificatie aan. EV’s stijgen in absolute aantallen en pakken een groter marktaandeel binnen de krimpende markt. Ook hybride auto’s blijven populair, terwijl het aandeel benzinevoertuigen opnieuw daalt.

Eerste kwartaal 2025

Soort voertuig Aantal registraties Marktaandeel Verandering t.o.v. Q1 2024
Volledig elektrisch (EV) 32.439 35,3% +7,9%
Hybride 42.931 46,8% +1,2%
Benzine 15.157 16,5% -26,4%
Overige (diesel, LPG) 1.239 1,4%
Totaal 91.766 100% -9,8%

Populairste merken en modellen (maart 2025)

Kia voert in maart de merkenlijst aan, mede dankzij de sterke verkoop van de nieuwe EV3. Ook Tesla blijft met twee modellen hoog scoren bij de elektrische top vijf.

Model Registraties Marktaandeel
Kia EV3 1.024 9,1% (EV)
Tesla Model 3 792 7,1% (EV)
Tesla Model Y 734 6,6% (EV)
Citroën C3 580 5,2% (EV)
BMW iX1 484 4,3% (EV)

Marktverhouding per brandstoftype (maart 2025)

Brandstoftype Registraties Marktaandeel
Hybride 15.707 49,8%
Volledig elektrisch 11.195 35,5%
Benzine 4.064 12,9%
Diesel 401 1,3%
LPG 148 0,5%

Dreigende terugval verduurzaming

RAI Vereniging waarschuwt dat ondanks het groeipad van EV’s, het tempo van elektrificatie onder druk staat. “Juist nu versnelling nodig is, zien we remmende factoren zoals economische onzekerheid en het afbouwen van fiscale voordelen,” aldus Huub Dubbelman van RAI Vereniging. Als de overheid na 2026 geen stimulerende maatregelen meer biedt, dreigt het pad naar een emissievrije mobiliteit te vertragen.

Lichte bedrijfswagens kelderen na recordjaar

Opvallend is de scherpe daling bij lichte bedrijfswagens: slechts 5.144 registraties in Q1, een daling van 76,5%. Dit volgt op een recordkwartaal eind 2024, waarin vanwege fiscale veranderingen (BPM en zero-emissiezones) massaal vooruit werd gekocht. De verkoophausse eind vorig jaar is daarmee duidelijk voelbaar in het eerste kwartaal van 2025.

De groei van elektrische personenauto’s houdt voorlopig stand, maar staat op een kantelpunt. Zonder beleidsmatige steun en met onzekere economische vooruitzichten, dreigt het momentum verloren te gaan.

Bron: RAI Vereniging