De Europese Commissie heeft op 1 april 2025 aangekondigd dat autofabrikanten twee jaar extra krijgen om te voldoen aan de CO₂-reductiedoelen die oorspronkelijk in 2025 zouden ingaan. De nieuwe deadline ligt nu op 2027. Dat besluit komt op een opvallend moment: juist nu de verkoop van volledig elektrische auto’s (EV’s) in Europa weer aantrekt, met een groei van 28% in de eerste twee maanden van dit jaar. Critici spreken van een strategische vergissing die het momentum richting schoon vervoer onnodig vertraagt.
Politiek compromis onder druk
De versoepeling komt na een intensieve lobby vanuit de auto-industrie, die zich baseerde op de matige verkoopcijfers van 2024 om extra ruimte te vragen. Die cijfers, zo stelt milieuorganisatie Transport & Environment (T&E), waren niet representatief. 2024 werd beïnvloed door economische onzekerheid, hoge rente en fiscale onzekerheid in meerdere EU-landen. De recente heropleving van EV-verkopen toont volgens T&E juist aan dat de bestaande regels beginnen te werken.
“De stijgende verkoop van elektrische auto’s laat zien dat de bestaande EU-doelstelling effect heeft,” zegt Julia Poliscanova, senior director bij T&E. “Vraag fabrikanten om meer EV’s te verkopen en de markt volgt vanzelf. Het is een vergissing om de spelregels halverwege aan te passen.”
De 2025-doelstelling was bedoeld als tussenstap richting de al vastgelegde doelstellingen voor 2030 en het volledige verbod op nieuwe verbrandingsmotoren in 2035. Door die tussenstap te verzwakken, bestaat het risico dat investeringen in batterijproductie, schone aandrijflijnen en betaalbare EV’s opnieuw vertraging oplopen. Dit terwijl Europese fabrikanten juist concurrerend moeten blijven tegenover Chinese en Amerikaanse EV-producenten, die al volop inzetten op grootschalige elektrische modellen.
Bovendien is het signaal naar de markt ongunstig. Beleidszekerheid is essentieel voor investeringen in laadinfrastructuur, batterijtechnologie en toeleveringsketens. Een vertraging in CO₂-regels vermindert die zekerheid, terwijl de klimaatdoelen van de EU ongewijzigd blijven.
Laatste concessie?
Transport & Environment roept de Europese wetgever op om dit uitstel niet te herhalen en vast te houden aan de afgesproken doelstellingen voor 2030 en 2035. “Dit moet de laatste flexibiliteit zijn die fabrikanten krijgen,” aldus Poliscanova. “Laat de doelstellingen hun werk doen en breng betaalbare elektrische auto’s en cleantech-investeringen naar Europa.”
Of deze oproep gehoor krijgt, zal afhangen van de politieke wil in Brussel en de bereidheid van lidstaten om het langetermijndoel – een emissievrije mobiliteitssector – boven de kortetermijndruk van de industrie te stellen.
Bron:
Transport & Environment – EU delays carmaker 2025 CO₂ targets just as EV sales rebound

Het is de vraag of de Europese automakers, via lobbyclub ACEA, zichzelf zo niet in de voet schieten. De druk gaat van de ketel als het gaat om innovatie, want ze kunnen langer blijven doorgaan met wat ze al decennia doen: brandstofauto’s maken. Tegelijkertijd gaan de Chinezen keihard door en hun expertise en productiecapaciteit op het gebied van batterijen is bijna niet meer te evenaren. En vergeet ook de grootschalige productie niet, met veel lagere kosten. De Europese automakers krijgen meer tijd, maar het is de vraag of het geen uitstel van executie is.