De Europese Commissie heeft op 2 april 2025 officieel gereageerd op de consultatieronde voor de AFIR-verordening (Alternative Fuels Infrastructure Regulation). Daarbij zijn de eisen en standaarden voor publieke én private laadinfrastructuur in Europa verder aangescherpt. Vanaf 1 januari 2027 moeten alle nieuw geïnstalleerde laadpunten – zowel publiek als privé – ondersteuning bieden voor voertuig-gridcommunicatie (V2G) volgens ISO 15118. Daarbij komt een duidelijke voorkeur naar voren voor de recentere standaardversie ISO 15118-20.
ISO 15118-20 wordt leidend
In de feedback stelt de Commissie expliciet dat de oudere versie van de standaard, ISO 15118-2 uit 2016, belangrijke functies mist die essentieel zijn voor de toekomstbestendigheid van de laadinfrastructuur. Het gaat onder andere om geavanceerd slim laden, bidirectioneel laden (V2G) en de mogelijkheid tot het gebruik van meerdere contracten bij Plug & Charge. Deze functies zijn wél onderdeel van ISO 15118-20, die in 2022 is gepubliceerd.
Daarmee lijkt ISO 15118-20 zich te positioneren als de nieuwe interoperabiliteitsbasis voor het Europese laadnetwerk. Marktpartijen krijgen tot 1 januari 2027 om hun laadinfrastructuur hierop aan te passen, inclusief ondersteuning van relevante communicatieprotocollen zoals OCPI (Open Charge Point Interface) en/of Datex-II. Volgens de Commissie zijn deze protocollen echter op zichzelf niet afdoende en moeten aanbieders zorgen voor volledige en gestandaardiseerde open data.
Implicaties voor sector en leveranciers
De implementatie van deze richtlijnen is onderdeel van een bredere Europese inzet op standaardisatie, cyberveiligheid en interoperabiliteit in het kader van de energietransitie. Zo vallen exploitanten van laadpunten onder de categorie ‘kritieke infrastructuur’ binnen Richtlijn 2022/2555 (NIS2), wat aanvullende eisen stelt aan betrouwbaarheid en beveiliging.
De timing legt extra druk op de sector. Parallel aan de AFIR-vereisten gelden namelijk ook deadlines vanuit de EU RED-richtlijn (herzien in augustus 2025) en de Cyber Resilience Act (eind 2027), die beide van invloed zijn op de digitale veiligheid en beschikbaarheid van laadtechnologie.
Laatste feedbackmogelijkheid
De Europese Commissie heeft het feedbackproces nu formeel afgesloten, maar benadrukt dat er nog een korte periode is waarin marktpartijen aanvullende technische gegevens kunnen aanleveren over interoperabiliteit en gegevensuitwisseling. Die informatie kan via de “Have Your Say”-consultatiepagina worden ingediend.
Bronnen:

Eén gedachte over “Europese Commissie bevestigt richtlijnen voor AFIR-laadinfrastructuur en ISO 15118-20 als standaard”
Reacties zijn gesloten.