Een SUV (Sports Utility Vehicle) is een type personenauto met een verhoogde carrosserie, hoge zitpositie, grote bodemvrijheid en vaak een robuust uiterlijk. SUV’s bieden veel binnenruimte, een gevoel van veiligheid en zijn populair bij gezinnen, zakelijke rijders en automobilisten die het comfort van ruimte en een hogere zitpositie waarderen. Sommige modellen beschikken over vierwielaandrijving, maar dat is vaak optioneel.
Wereldwijd is de SUV het dominante autotype geworden. In Europa is inmiddels ruim de helft van alle nieuw verkochte auto’s een SUV, in Nederland ligt dit aandeel iets lager maar stijgt het snel. Ook binnen het elektrische segment zijn SUV’s sterk vertegenwoordigd, zoals de Tesla Model Y, Skoda Enyaq of Hyundai Ioniq 5. En dat zijn dan zelfs nog relatief bescheiden modellen met een redelijke aerodynamische stroomlijn. En zijn ook veel SUV’s die nog fors groter zijn, zoals de Kia EV9 en Hyundai Ioniq 9.

Toch zijn SUV’s niet zonder kritiek. Meer dan de helft van alle nieuwe auto’s betreft dus inmiddels een SUV. Lagere en meer aerodynamische wagens hebben de laatste jaren aan populariteit ingeboet, waardoor auto’s gemiddeld gezien flink zijn gegroeid en meer ruimte innemen.
Door hun hogere gewicht, grotere frontoppervlak en mindere aerodynamica verbruiken ze meer energie dan compacte modellen. Bij elektrische SUV’s leidt dat tot grotere accupakketten, langere laadtijden en meer grondstofverbruik (zoals lithium, kobalt en nikkel). Bij benzine SUV’s (en pick-ups die we ook steeds vaker zien) leidt dit tot een significant hoger brandstofverbruik en dito uitstoot.
De populariteit van SUV’s staat daarmee haaks op de wens naar efficiënt en duurzaam vervoer. Beleidsmakers en milieuorganisaties roepen op tot bewustwording en overwegen maatregelen zoals gewichtgebonden belastingen of parkeerrestricties om het energiegebruik en de ecologische impact te beperken.
