Eerder deze week meldde TenneT dat het ruimte heeft voor 9,1 gigawatt extra vermogen op het net, in combinatie met een contract met tijdsduurgebonden transportrechten. Dat biedt verlichting voor bedrijven die snakken naar een aansluiting. Maar er is méér mogelijk, stelt Robin Berg van WeDriveSolar. Als elektrische auto’s grootschalig worden ingezet als mobiele batterij, via bidirectioneel laden, kan het net nog veel beter benut worden.
Tijdsgebonden contracten geven ademruimte
De door TenneT ontwikkelde tijdsduurgebonden transportrechten (TDTR) geven bedrijven de mogelijkheid om op afgesproken uren wél elektriciteit af te nemen of terug te leveren. Buiten de piekuren is er namelijk vaak wel voldoende ruimte op het net. Volgens TenneT komt deze flexibiliteit neer op een benuttingsgraad van minimaal 85% per jaar, met slechts een beperkte kans op beperkingen — en die worden minstens een dag van tevoren aangekondigd. Daarmee ontstaat een alternatief pad voor bedrijven die nu vastzitten in een overvol net.
Auto in het energiesysteem
Een EV die ook elektriciteit kan terugleveren kan voor nóg meer verlichting zorgen. Tijdens een tijdsessie kan deze dan bijvoorbeeld tijdelijk een aantal kWh’s terugleveren op momenten dat er veel vraag is, om vervolgens het laden weer te vervatten.
In Utrecht gaat deze week een nieuwe proef van start met bidirectioneel laden, waarbij elektrische auto’s niet alleen stroom verbruiken, maar ook kunnen terugleveren. Deze techniek verandert de EV in een mobiele batterij, die het net helpt balanceren. En juist die balancering is essentieel nu steeds meer duurzame opwek piekt op momenten waarop de vraag juist laag is. De potentie is aanzienlijk: het beschikbare vermogen aan elektrische auto’s in Nederland groeit snel, en volgens betrokken partijen is het realistisch dat bidirectioneel laden op termijn net zo veel netruimte kan vrijspelen als de 9 gigawatt die TenneT nu al heeft gevonden. Voorwaarde is wel dat zowel de laadinfrastructuur als de regelgeving op orde zijn.
In een eerder stadium heeft WeDriveSolar V2G al getest met terugleverende Nissan Leafs en de afgelopen jaren ook Hyundai Ioniq 5’s. Maar binnenkort worden daar ook Renault 5’s aan toegevoegd, via MyWheels.
Laadprofiel
De crux zit in het kunnen plannen van energieverbruik. Wie zijn laadprofiel kan aanpassen aan de momenten waarop het net ruimte biedt, kan sneller een aansluiting krijgen én besparen op kosten. Voor bedrijven betekent dit een omslag van passieve naar actieve netgebruiker. Bidirectioneel laden versterkt die ontwikkeling. Door elektrische auto’s niet alleen als vervoersmiddel maar ook als tijdelijke opslagbron te zien, ontstaan er nieuwe mogelijkheden om vraag en aanbod op het net beter te laten aansluiten. Daarmee wordt de energietransitie minder afhankelijk van fysieke netverzwaring, die jaren kan duren.
Volgens Berg is de 9,1 gigawatt die TenneT nu beschikbaar stelt is een flinke stap richting een slimmer gebruik van het stroomnet. Maar het gebruik van bidirectioneel laden laat zien dat er nóg meer flexibiliteit in het systeem te vinden is — zonder dat daar direct kabels voor hoeven te worden gelegd. Elektrische auto’s kunnen uitgroeien tot een cruciale schakel in de netbalans, mits techniek, markt en regelgeving met elkaar in de pas lopen. Berg: “Bidirectioneel laden biedt bedrijven de mogelijkheid om hun energieverbruik te plannen en zorgt er dus voor dat het wél mogelijk wordt om een netaansluiting te krijgen of uit te breiden.”
Zie ook ons eerdere bericht:
