Electro-Mechanical Brake-systeem (EMB): remmen zonder hydraulische of pneumatische vloeistoffen

Een Electro-Mechanical Brake (EMB) is een remsysteem dat werkt zonder hydraulische of pneumatische vloeistoffen. In plaats daarvan wordt de remkracht volledig elektrisch gegenereerd via elektromotoren en actuatoren die direct op de remklauwen werken. EMB-systemen worden aangestuurd door sensoren en software, vaak geïntegreerd in een breder voertuigbesturingssysteem.

Het grote voordeel van EMB is de snelle en precieze regeling van de remkracht per wiel, zonder vertraging door vloeistofdruk. Dit maakt het systeem bij uitstek geschikt voor elektronische rijhulpsystemen zoals ABS, ESC en regeneratief remmen bij elektrische voertuigen. Ook biedt het voordelen op het gebied van onderhoud, omdat er geen remvloeistof meer hoeft te worden vervangen en het systeem minder slijtagegevoelig is.

EMB-technologie is nog niet wijdverspreid in personenauto’s vanwege de hoge kosten en eisen aan veiligheid en redundantie, maar vindt wel toepassing in vrachtwagens, treinen, lichte bedrijfsvoertuigen en bepaalde high-end EV’s of conceptvoertuigen. Voor de toekomst biedt EMB mogelijkheden voor volledig drive-by-wire systemen, waarin sturen, remmen en accelereren volledig elektronisch en softwarematig worden geregeld.

Door het ontbreken van hydraulische componenten kan EMB ook gewichtsbesparing opleveren en eenvoudiger worden geïntegreerd in geavanceerde voertuigarchitecturen, zoals skateboard-platforms bij elektrische voertuigen. EMB wordt gezien als een sleuteltechnologie richting modulaire, onderhoudsarme en softwaregedefinieerde voertuigen.