In Neurenberg is MAN officieel gestart met de grootschalige productie van accupakketten voor elektrische trucks en bussen. De nieuwe faciliteit, aangeduid als het M50-gebouw, heeft nu een jaarlijkse productiecapaciteit van 50.000 batterijpacks, maar is ontworpen om eenvoudig op te schalen naar 100.000 eenheden per jaar, afhankelijk van de vraag naar batterij-elektrische voertuigen. Met de elektrificatie van de vrachtwagens en bussen is een half miljard euro gemoeid. De productie vormt een belangrijke stap in de elektrificatiestrategie van het bedrijf.
NMC-cellen
MAN gebruikt in zijn accupakketten een NMC-celchemie (nikkel-mangaan-kobalt), die specifiek is aangepast voor het gebruik in zware voertuigen. Deze cellen zijn ontworpen voor een lange levensduur en robuust gebruik in uiteenlopende toepassingen, zoals langeafstandstransport en stadslogistiek. Elke batterij wordt bewaakt door een geavanceerd batterijmanagementsysteem (BMS), dat de toestand van de cellen voortdurend monitort. Bij afwijkingen kan het systeem autonoom ingrijpen, bijvoorbeeld door het laadschema aan te passen of, bij een ongeluk, het hele batterijpakket automatisch los te koppelen van het voertuig (high-voltage noodstop). Een geïntegreerd verwarmings- en koelsysteem houdt de cellen voortdurend binnen een optimaal temperatuurbereik, wat essentieel is voor prestaties en veiligheid.
Flexibele productie zonder lopende band
Een opvallend aspect van de accuproductie in Neurenberg is de modulaire opzet van de assemblagelijn. Er is bewust gekozen voor een systeem zonder klassieke lopende band of vaste productcyclus. In plaats daarvan bewegen accupakketten tussen decentrale werkstations, aangestuurd door volledig geautomatiseerde transportsystemen met zelfrijdende voertuigen (AGV’s). Deze opzet maakt het mogelijk om verschillende batterijvarianten gelijktijdig te produceren en snel aan te passen aan nieuwe producten of eisen.
De productieomgeving is sterk gedigitaliseerd en geautomatiseerd. Elk batterijpack ondergaat 23 testcycli waarbij meer dan 400 parameters worden vastgelegd — van celbalans tot thermische prestaties. Deze grondige kwaliteitscontrole moet zorgen voor betrouwbaarheid gedurende de gehele levensduur van het batterijpakket.
Investering van strategisch belang
MAN investeert in totaal ruim €500 miljoen in de locatie. Van dat bedrag is €100 miljoen al besteed aan de start van de productie, en wordt nog eens €150 miljoen geïnvesteerd in de komende jaren. Een deel van deze investering – €18 miljoen – wordt medegefinancierd door het Duitse federale ministerie van Economie en Klimaatbescherming (BMWK) en de deelstaat Beieren. Het extra kapitaal wordt onder meer gebruikt om productiecapaciteit en batterijontwikkeling verder uit te breiden, onder andere voor de volgende generatie accutechnologie.
Tot slot
Met deze stap positioneert MAN zich nadrukkelijk in de transitie naar emissievrij vrachtverkeer. De nieuwe accuproductielijn in Neurenberg vormt niet alleen een investering in capaciteit, maar ook in technologische autonomie: door eigen accupakketten te produceren met zelf ontwikkeld BMS en celchemie, bouwt MAN aan controle over de complete aandrijflijn. Dat is essentieel nu de concurrentie op de markt voor elektrische vrachtwagens snel toeneemt en betrouwbaarheid een doorslaggevende factor wordt voor vervoerders.
Bron: MAN Truck & Bus AG
