Slim laden vraagt om slimme samenwerking: twaalf marktpartijen slaan handen ineen om interoperabiliteit tussen laadpalen en apps te verbeteren

Slim laden is in Nederland in opmars. Steeds meer laadpalen kunnen het laadproces sturen op basis van netbelasting, de beschikbaarheid van duurzame stroom of dynamische energieprijzen. Ook technische redenen spelen een rol, zoals het delen van aansluitcapaciteit tussen meerdere laadpunten. Maar hoe slim de technologie ook is, zonder betrokkenheid van de gebruiker blijft veel potentie onbenut. En precies daar wringt het nog vaak.

Bij particuliere laadpunten is gebruikersinzicht relatief eenvoudig. De eigenaar van de paal is immers ook de eigenaar van de auto. Maar bij publieke laadpunten — waar iedereen zijn voertuig kan laden — ontbreekt vaak de koppeling tussen gebruiker, laadpaal en laadstrategie. Slim laden vereist dan dat iedere willekeurige EV-rijder zijn voorkeuren kan doorgeven, zoals de gewenste vertrektijd of een verzoek tot direct laden. En dat betekent in de praktijk: de data van alle laadpalen moet beschikbaar zijn in alle apps. Die interoperabiliteit is vandaag nog verre van vanzelfsprekend.

Daarom is het hoopgevend dat gisteren twaalf grote spelers in de Nederlandse laadinfrastructuur tijdens het NAL-event (Nationale Agenda Laadinfrastructuur) hebben aangekondigd om samen te werken aan een oplossing. Het initiatief verenigt charge point operators (CPO’s) zoals TotalEnergies, Vattenfall InCharge, EQUANS, Park&Charge en Orange Charging, met e-mobility service providers (EMSP’s) als MultiTankcard, Travelcard, ANWB, Eneco eMobility en Tap Electric. Ook platformaanbieders Last Mile Solutions en GreenFlux doen mee. Samen vertegenwoordigen zij een groot deel van het laad-ecosysteem in Nederland.

Het doel is om stap voor stap technische afspraken te maken en interfaces te ontwikkelen die het mogelijk maken dat iedere gebruiker op elke laadpaal zijn voorkeuren kan instellen, ongeacht via welke app hij of zij dat doet. De initiatiefnemers zoeken hierbij de samenwerking met de EVRoaming Foundation, onder andere bekend van het OCPI-protocol, om te zorgen dat de geleerde lessen kunnen bijdragen aan de verdere ontwikkeling van open standaarden in de sector.

De samenwerking staat nog in de kinderschoenen, maar is veelbelovend. In plaats van te wachten op centrale regelgeving, nemen de betrokken partijen het voortouw om via concrete technische stappen de complexiteit van slim laden terug te brengen tot iets dat voor gebruikers intuïtief werkt. Zo komt de gebruiker eindelijk weer centraal te staan.

Andere CPO’s, EMSP’s en platformleveranciers zijn uitgenodigd om zich aan te sluiten bij het initiatief.