Europese autofabrikanten balanceren op een diplomatiek koord door Trumps invoertarieven

De nieuwe ronde invoertarieven die Donald Trump recent aankondigde, treft de Europese auto-industrie hard, al verschilt de impact per fabrikant aanzienlijk. Terwijl Franse spelers als Renault nauwelijks worden geraakt door de Amerikaanse importheffingen, zijn Duitse merken als Volkswagen, Mercedes-Benz en BMW sterk afhankelijk van de trans-Atlantische handel. De Europese autofabrikanten staan nu voor de uitdaging om snel te reageren op oplopende politieke en economische risico’s.

Amerikaanse markt van groot belang voor de EU

De Verenigde Staten zijn de belangrijkste afzetmarkt buiten Europa voor de EU-auto-industrie. In 2024 exporteerde de EU voor €38,9 miljard aan auto’s en nog eens €20,2 miljard aan onderdelen naar de VS, blijkt uit cijfers van de Europese Commissie. Trumps nieuwe tarieven — 25% op auto’s sinds 3 april en op onderdelen vanaf 3 mei — vormen daarmee een directe bedreiging voor een cruciale handelsstroom.

Volgens Jonathan O’Riordan van brancheorganisatie ACEA zijn er grofweg twee opties: “Sommige fabrikanten zullen proberen een deel van de kosten te absorberen, maar het grootste deel zal worden doorberekend aan de klant.”

Ferrari heeft bijvoorbeeld al prijsverhogingen van 10% aangekondigd voor bijna al zijn modellen.

Productie verschuiven als strategie

Fabrikanten met productie in de VS zullen proberen die capaciteit op te schalen. “Ze zullen zich in eerste instantie richten op modellen die al in de VS worden gebouwd, en die sterker op de markt duwen,” aldus O’Riordan. BMW, Mercedes en Volkswagen hebben allemaal fabrieken in de VS en herexporteren zelfs een deel van hun Amerikaanse productie terug naar Europa.

Volgens BMW is het concern zelfs de grootste auto-exporteur van de VS gemeten in waarde. De Spartanburg-fabriek exporteerde vorig jaar 225.000 voertuigen, goed voor meer dan 10 miljard dollar. Toch blijven er risico’s: onderdelen blijven onderhevig aan invoerheffingen, en het uitwijken naar lokale productie beschermt bedrijven niet tegen vergeldingsmaatregelen van andere landen.

Duitsland extra kwetsbaar

Uit de door Euractiv ingeziene cijfers blijkt dat drie Duitse fabrikanten samen verantwoordelijk zijn voor 72% van alle Europese autoverkoop naar de VS. Volkswagen (30%), Mercedes (23%) en BMW (19%) zijn daarmee het meest blootgesteld aan een escalerende handelsoorlog.

Daar staat tegenover dat bijna de helft van de auto’s die vanuit de VS naar Europa worden geëxporteerd, óók van BMW en Mercedes komt. In die zin zijn deze bedrijven niet alleen exporteur vanuit Europa, maar ook producent in Amerika voor de wereldmarkt.

Vergeldingsmaatregelen kunnen productie in VS raken

De grootste zorg van ACEA is dat derde landen, zoals China of Mexico, mogelijk reageren met tegenmaatregelen die Amerikaanse export raken. “Meer dan de helft van de voertuigen die onze leden in de VS produceren is bestemd voor export” waarschuwt O’Riordan. Als die landen importheffingen instellen op auto’s uit de VS, zou dat indirect ook de Europese autofabrikanten raken die in Amerika produceren.

Tot slot

De Europese auto-industrie wordt met Trumps nieuwe tarieven gedwongen tot scherpe keuzes. Productie verplaatsen, prijzen verhogen, marges opofferen — het zijn allemaal tijdelijke oplossingen in een onvoorspelbaar geopolitiek klimaat. De onderlinge verwevenheid van mondiale toeleveringsketens maakt het echter onmogelijk om aan de gevolgen te ontsnappen. Het is dan ook de vraag of de Europese sector kan blijven concurreren zonder structurele hervormingen in handelsbeleid en strategische autonomie.

Bron: Euractiv