Het Duitse ANWB Wegenwacht-equivalent, de ADAC, heeft de ‘Pannenstatistik 2025’ uitgebracht. Daarin staan cijfers over het aantal pechgevallen op de Duitse wegen en geeft inzicht in de betrouwbaarheid van verschillende voertuigmodellen en vergelijkt de prestaties van elektrische voertuigen (EV’s) met die van traditionele verbrandingsmotoren.
Elektrische voertuigen tonen hogere betrouwbaarheid
Uit de gegevens blijkt dat EV’s minder vaak pech hebben dan voertuigen met een verbrandingsmotor. Bij auto’s van twee tot vier jaar oud registreerden EV’s gemiddeld 3,8 pechgevallen per 1.000 voertuigen, terwijl dit aantal bij verbrandingsmotoren op 9,4 lag. Dit suggereert dat EV’s in deze leeftijdscategorie ongeveer tweeënhalf keer minder vaak pech hebben dan hun tegenhangers met verbrandingsmotor.
Moderne elektrische auto’s staan een factor 2,5 minder vaak met pech langs de kant van de weg

Starterbatterij blijft belangrijkste oorzaak van pech
Ondanks technologische vooruitgang blijft een defecte of lege starterbatterij de meest voorkomende oorzaak van pech, goed voor 44,1% van de gevallen in 2024. Problemen met de motor of het motormanagement volgden met 22,8%, terwijl kwesties met de dynamo, het boordnetwerk en de verlichting 10,5% uitmaakten van de pechgevallen.
Andere opvallende resultaten
De statistiek wijst op enkele opmerkelijke resultaten bij specifieke voertuigmodellen. Zo vertoonde de Toyota C-HR uit het bouwjaar 2020 een opvallend hoge pechfrequentie van 63,1 per 1.000 voertuigen. Daarnaast werden ook de Toyota RAV4, Yaris en Yaris Cross genoemd vanwege verhoogde pechcijfers, voornamelijk gerelateerd aan starterbatterijproblemen. Toyota heeft inmiddels gereageerd door nieuwe, krachtigere batterijen te introduceren.
Conclusie
Het ADAC rapport van 2025 onderstreept de groeiende betrouwbaarheid van elektrische voertuigen in vergelijking met traditionele verbrandingsmotoren, vooral bij jongere modellen. Toch blijft aandacht voor veelvoorkomende pechoorzaken, zoals de starterbatterij, essentieel voor alle voertuigtypen. Want die hebben elektrische voertuigen ook. Niet om te starten, maar om de operationele zaken van stroom te voorzien als de auto niet in gebruik is. Het batterijpakket gaat dan in de slaapstand.
Bron en meer informatie: ADAC (Duits)
