Elektrische motor: stil, snel en emissievrij tweewielig vervoer

Een elektrische motorfiets wordt aangedreven door een elektromotor in plaats van een verbrandingsmotor. De aandrijving is direct en levert vrijwel onmiddellijk koppel, wat resulteert in snelle acceleratie en een soepele rijervaring. Een elektrische motor is stiller, trillingsvrij en heeft aanzienlijk minder onderhoud nodig omdat er geen olie, koppeling of versnellingsbak aanwezig is. En net als een EV trekt een elektrische motor razendsnel op.

De actieradius varieert momenteel van 80 tot 250 kilometer, afhankelijk van rijstijl, accugrootte en model. Laden kan aan een regulier stopcontact of via een AC- of DC-laadpunt, dezelfde als die van EV’s, waarbij laadtijden uiteenlopen van 1 tot 6 uur. Bekende merken zijn Zero Motorcycles, Energica (onlangs failliet gegaan), BMW en de LiveWire van Harley-Davidson.

Elektrische motoren worden steeds vaker ingezet voor forenzenverkeer, bezorgdiensten en recreatief gebruik. Ze zijn emissievrij in gebruik en dragen bij aan schonere stedelijke mobiliteit, al blijft het geluidsloze karakter voor sommigen wennen in het verkeer. De aanschafprijs ligt nog relatief hoog, maar TCO en onderhoudskosten zijn doorgaans lager dan bij conventionele motorfietsen. Doordat de accu relatief klein is, is een elektrische motor ook via het stopcontact snel op te laden. Dat kan, net als een elektrische fiets, ook vaak in een fietsenstalling.

Wie een lange roadtrip door Europa wil maken, heeft met een elektrische motor nog wel wat uitdagingen. Zo heeft niet ieder model een CCS2-aansluiting, waardoor snelladen geen optie is. Weliswaar gaat laden via de AC Type 2-aansluiting best rap, maar het is wel iets om rekening mee te houden. Omdat het gewicht toeneemt heeft een elektrische motor vaak een optie om hem met ondersteuning te parkeren. Nieuwe batterijtechnologie met een hogere energiedichtheid kan helpen om reguliere motorrijders op benzine op termijn te overtuigen.