Polestar heeft in zijn nieuwste duurzaamheidsrapport bekendgemaakt dat de gemiddelde CO₂-uitstoot per verkochte auto sinds 2020 met 24,7% is afgenomen. De reductie is bereikt door verbeteringen in de batterijproductie, een toename van CO₂-arm aluminiumgebruik en de inzet van 100% hernieuwbare energie in de productie van alle modellen. Ook logistieke optimalisatie en het gebruik van biobrandstoffen op scheepvaartroutes droegen bij aan de afname.
Aluminium en staal blijven de grootste emissiebron
Een aanzienlijk deel van de broeikasgasemissies (circa 45%) bij de productie van de Polestar 2 komt nog altijd voort uit het gebruik van staal en aluminium. Juist daarom is verdere verduurzaming van deze materialen een prioriteit binnen het Polestar 0-project, dat streeft naar een volledig klimaatneutrale auto in 2030.
Volgens het rapport hebben de eerste technische oplossingen al geleid tot een potentiële emissiereductie van 10 ton CO₂e (kooldioxide-equivalent) per voertuig ten opzichte van het referentiejaar 2020. De cradle-to-gate footprint van de Polestar 2 Long range Dual motor zou daarmee dalen van 26 naar 16 ton CO₂e.

Onderzoekscentrum
Om dit traject te versnellen heeft Polestar het Mission 0 House opgezet in Göteborg. Dit nieuwe onderzoekscentrum bundelt industriële en academische kennis rond de eliminatie van broeikasgasemissies bij materiaalproductie en voertuigassemblage. Daarbij staat niet alleen technische haalbaarheid centraal, maar ook commerciële toepasbaarheid op schaal. Het onderzoeksprogramma richt zich onder andere op duurzame alternatieven voor aluminium en staal, emissievrije chemie en circulaire polymeren.
Polestar zet parallel in op ketentransparantie en traceerbaarheid van risicomaterialen. Zo is het merk in 2024 toegetreden tot het Initiative for Responsible Mining Assurance (IRMA), en zijn auditprogramma’s in risicogebieden uitgebreid. Nieuw is ook de traceerbaarheid van mangaan, een veelgebruikte grondstof in kathodematerialen.
Het aandeel gerecycled materiaal stijgt gestaag: de Polestar 4 bestaat inmiddels voor 10% uit gerecyclede grondstoffen. Polestar noemt dit onderdeel van zijn bredere inzet op circulariteit, waarbij ook modeljaarupdates voortaan worden beoordeeld op hergebruik en materiaalimpact.
Al met al lijkt Polestar op schema te liggen voor het verder reduceren van emissies tijdens de productie van haar EV’s.
Volledig rapport: Polestar Sustainability Report 2024 (PDF)
