Tesla in zwaar weer: analisten twijfelen openlijk aan Musks leiderschap

In de meest recente versie van de Hyperdrive nieuwsbrief van Bloomberg, die sinds kort betaald is maar nog deels gratis te lezen is, wordt Tesla besproken. De conclusie van Bloomberg is dat Tesla in een vertrouwenscrisis zit. Niet alleen onder klanten, maar ook onder de traditioneel optimistische analisten op Wall Street. Waar analist Daniel Ives van Wedbush begin maart nog overtuigd was van een koersdoel van $550 voor het aandeel Tesla, spreekt hij inmiddels van een ‘brand crisis’ en waarschuwt hij voor ‘donkere tijden’ als Elon Musk niet snel orde op zaken stelt.

Van ‘table pounder’ tot crisis

Begin maart werd Tesla nog toegevoegd aan de ‘best ideas’-lijst van Wedbush, ondanks een koersdaling naar $263, het laagste punt in vier maanden. Daniel Ives benadrukte toen dat slechts “minder dan 5% van de wereldwijde verkoop” risico liep door reputatieschade rond Musk en zijn politieke betrokkenheid. In zijn rapport schreef hij: “We blijven geloven dat Trump in het Witte Huis het beste is dat Musk en Tesla ooit is overkomen.”

Nog geen maand later klinkt hij totaal anders. Eerst nog voorzichtig met de kop “Patience wearing very thin”, maar na de slechtste kwartaalverkoop sinds 2022 luidde het in zijn laatste rapport: “Musk moet het merk uit de crisis trekken, anders…”

Analisten vermoeden dat Musks publieke optredens en politieke uitspraken dat imago ernstig hebben beschadigd.

Tesla Model 3

Reputatieschade vertaalt zich naar verkoopproblemen

De aanleiding voor het sentiment is niet alleen de matige start van de vernieuwde Model Y, maar vooral het publieke imago van Musk zelf. In de VS worden Tesla-showrooms beklad, auto’s in brand gestoken en protesten georganiseerd. Voor veel kopers is de auto na een woning de grootste aankoop – en daarbij speelt imago een steeds grotere rol. Analisten vermoeden dat Musks publieke optredens en politieke uitspraken dat imago ernstig hebben beschadigd.

Ook JPMorgan-analist Ryan Brinkman gaf toe dat hij de negatieve reacties van consumenten had onderschat: “De verkoop- en productiecijfers over het eerste kwartaal doen ons vermoeden dat we de mate van negatieve klantreactie mogelijk hebben onderschat.” Hij verlaagde zijn winstverwachting voor het eerste kwartaal naar $0,36 per aandeel, waar het gemiddelde van analisten nog op $0,46 lag.

Twijfel en verdeeldheid onder analisten

Niet iedereen is echter overtuigd dat reputatieschade de hoofdrol speelt. Ben Kallo van Baird stelt: “Hoewel merkafbraak en dalende vraag zeker een rol kunnen spelen, hebben we meer gegevens nodig om dit echt te bevestigen.” Hij verwacht dat deze discussie de komende maanden zal aanhouden.

Alexander Potter van Piper Sandler wijst de ophef zelfs van de hand. Volgens hem focussen investeerders zich te veel op incidenten zoals brandstichting, terwijl de echte waarde van Tesla zit in aanstaande producten zoals de robotaxi. “De investeringsgemeenschap dreigt het zicht te verliezen op de productroadmap van Tesla.”

Tot slot

De meningen lopen uiteen, maar één ding is duidelijk: de perceptie rond Tesla en Musk staat onder druk, en dat heeft reële financiële gevolgen. Zelfs de doorgaans uitgesproken Tesla-bull Daniel Ives waarschuwt inmiddels voor een kantelpunt: “Musk moet zich herpakken. Doet hij dat niet, dan dreigen donkere tijden voor Tesla.” Of de koersdoelstelling van $550 daarmee nog realistisch is, lijkt op zijn zachtst gezegd twijfelachtig.

Meer informatie en bron: Bloomberg Hyperdrive nieuwsbrief