Bidirectioneel laden (V2X) in Duitsland vertraagd door regels en belangenstrijd

Duitsland loopt achter met de invoering van bidirectioneel laden, waarbij elektrische auto’s niet alleen energie opnemen, maar ook terug kunnen leveren aan het net. Terwijl landen als Frankrijk al concrete toepassingen zien, blijft de Duitse markt steken in een wirwar van netcodes, certificeringseisen en industriebelangen.

Technologie klaar, markt niet

In een artikel op Heise Online wordt uitgelegd dat er al gecertificeerde hardware op de markt is, zoals de DC-wallbox van Ambibox. In Frankrijk levert Renault via The Mobility House een V2G-oplossing waarbij autobezitters €0,11 per uur ontvangen als hun auto aan de lader hangt. In Duitsland blijft zo’n model voorlopig toekomstmuziek, vooral door complexe wetgeving en regionale verschillen in eisen vanuit netbeheerders.

Netcodes worden bottleneck

De Nationale Leitstelle Ladeinfrastruktur verwacht dat bidirectioneel laden op zijn vroegst in 2026 grootschalig kan worden ingezet. Tot die tijd is de focus vooral gericht op V1G: slim laden op basis van netbehoefte en prijs. Maar ook dat blijkt lastig. De eisen vanuit netcodes gaan vanaf 2028 fors toenemen, en zowel auto’s als laadinfrastructuur moeten dan aan strengere normen voldoen. AC-laden wordt daarmee technisch én administratief uitdagender.

Volgens Manfred Przybilla, directeur van Ambibox, is het niet de technologie die het probleem vormt, maar het gebrek aan heldere normen: “Voor V1G en AC-bidirectioneel laden bestaan er momenteel nauwelijks concrete specificaties waarmee fabrikanten al voor 2028 kunnen ontwerpen. Veel standaarden zijn nog niet gedefinieerd, en de test- en homologatieprocedures verkeren nog in een pril stadium.”

Hij uit ook stevige kritiek op de auto-industrie en hun rol in de vertraging: “De verscherpte netcode-eisen vanaf 2028 zijn het gevolg van één enkele fabrikant die de EU om een uitzonderingspositie vroeg. Die poging om via een achterdeurtje de regels te omzeilen heeft ertoe geleid dat de hele industrie nu met strengere regelgeving wordt geconfronteerd.”

Tot slot

Duitsland heeft technisch gezien de middelen om bidirectioneel laden versneld in te voeren, maar loopt vast op regelgeving, belangenstrijd en een gebrek aan standaardisatie. Waar landen als Frankrijk al praktijkervaring opdoen, blijft de Duitse markt in een impasse. Als de industrie zich niet snel en gecoördineerd inzet voor normering en certificering, zal het potentieel van V2G onbenut blijven – met economische én ecologische gevolgen.

Bron: Heise Online

Quote: Manfred Przybilla, Ambibox op LinkedIn