ZF gaat de komende jaren bijna 5 miljoen voertuigen voorzien van een nieuw soort remsysteem dat geen remvloeistof meer nodig heeft. Het bedrijf heeft daarvoor een overeenkomst gesloten met een grote autofabrikant, waarbij de technologie gecombineerd wordt met een elektrisch stuursysteem. Het gaat om een zogenoemd ‘brake-by-wire’-systeem, waarbij het pedaal niet langer verbonden is met hydrauliek, maar met elektronica.
Elektrisch remmen zonder vloeistof
De kern van de nieuwe techniek is het Electro-Mechanical Brake-systeem (EMB), dat remdruk opwekt met een elektrische motor in plaats van met hydraulische druk. Pedaalinstructies worden via een signaalkabel doorgegeven. In de praktijk betekent dit dat auto’s geen remvloeistof meer nodig hebben op de achteras, waardoor onderhoud eenvoudiger wordt en het systeem beter voorbereid is op automatische functies zoals noodstops of autonoom uitwijken.
Voor de vooras gebruikt ZF nog wel een klassiek hydraulisch systeem, met hun bekende Colette-remklauw. Samen vormt dit een hybride oplossing waarbij elektrisch en hydraulisch remmen gecombineerd worden — deels vanwege kosten, deels vanwege bestaande voertuigarchitecturen.
Stuurinrichting ook elektrisch
Naast het remsysteem levert ZF ook een nieuw stuursysteem aan de klant: een elektrisch aangedreven ‘recirculating ball’-unit die werkt op 48 volt. Dit systeem vervangt traditionele hydraulische stuurbekrachtiging en ondersteunt geavanceerde rijhulpsystemen tot en met automatiseringsniveau 2+. Omdat het systeem compact en modulair is, helpt het autofabrikanten ook om assemblagekosten te drukken.
Een stap richting de softwareauto
ZF bundelde begin 2024 al zijn activiteiten op het gebied van remmen, sturen, dempen en software in één divisie. Met die gecombineerde aanpak wil het bedrijf inspelen op de verschuiving richting software-gedefinieerde voertuigen. In plaats van losse componenten leveren ze complete systemen, die digitaal kunnen worden aangestuurd en waar nodig worden geüpdatet.
Volgens ZF kunnen systemen als EMB de weg vrijmaken voor nieuwe functies die nog grotendeels in de ontwikkelfase zitten. Denk aan voertuigen die zelf kunnen reageren in een noodsituatie door te remmen of uit te wijken — zonder dat de bestuurder tussenbeide komt.
Tot slot
ZF ziet een duidelijke rol voor zichzelf in de overgang naar elektronisch aangestuurde voertuigdynamiek, maar zet daarbij in op een stapsgewijze benadering. Door elektrische systemen op grote schaal te combineren met bestaande oplossingen zoals hydrauliek, ontstaat een tussenfase waarin vernieuwing al wél mogelijk is — zonder dat de hele voertuigarchitectuur hoeft te worden aangepast. De nu aangekondigde samenwerking laat zien dat die aanpak bij autofabrikanten in de praktijk navolging krijgt.
Bron: ZF Friedrichshafen AG

Eén gedachte over “ZF zet in op nieuw remsysteem met brake-by-wire-technologie”
Reacties zijn gesloten.