Nieuwe afspraken rond zero-emissiezones

De overgang naar zero-emissiezones in Nederlandse binnensteden krijgt een update: gemeenten, brancheorganisaties en het Rijk hebben op 2 april een akkoord officieel bekrachtigd dat onder meer een boetevrije periode van minimaal zes maanden introduceert. Ook krijgen bestelwagens met emissieklasse 6 een jaar langer uitstel van toelatingsregels. Deze uitzonderingen moeten zorgen voor een soepelere invoering van de zones, die uiteindelijk alleen nog uitstootvrije voertuigen toelaten.

Onstuimige start

Begin januari voerden de eerste zestien gemeenten een zero-emissiezone in. Vele anderen volgen binnenkort. Toch dreigde de invoering te ontsporen. Onduidelijke communicatie over vrijstellingen en handhaving leidde tot onrust bij ondernemers, die in sommige gevallen al vroeg investeerden in elektrische bedrijfswagens, zonder te weten of die straks nog de stad in mochten.

Volgens RAI-directeur Fries Heinis is het goed dat het kabinet nu de regie neemt: “Even leek de introductie in chaos te stranden. Nu is er duidelijkheid en weet iedereen waar hij aan toe is.” De nieuwe afspraken, ondertekend door onder meer de RAI Vereniging, Bovag, TLN, Evofenedex en de Stichting Natuur en Milieu, leggen vast dat de boetevrije periode voor iedereen geldt. Ook voertuigen met emissieklasse 6, zoals moderne dieselbestelwagens, krijgen tot 1 januari 2026 toegang tot de zones, in plaats van 2025.

Tussen klimaatdoel en economie

Met de afspraken kiest het kabinet voor een gefaseerde invoering, ondanks eerder gemaakte afspraken. Staatssecretaris Chris Jansen (Infrastructuur en Waterstaat) benadrukt dat het doel – schonere lucht en minder uitstoot in stedelijke gebieden – niet uit het oog verloren wordt. Maar het draagvlak onder ondernemers is minstens zo belangrijk. “We willen geen ondernemers tussen wal en schip. Daarom zijn deze maatregelen cruciaal.”

De inzet van zero-emissiezones blijft onderdeel van een bredere aanpak rond duurzame stedelijke logistiek. Naast een juridisch kader zijn er ook randvoorwaarden nodig. Zo vragen de ondertekenende partijen aandacht voor voldoende laadinfrastructuur, praktische ontheffingen voor bijzondere voertuigen en robuuste subsidieregelingen. De overgang naar uitstootvrije mobiliteit moet haalbaar en betaalbaar blijven, zeker voor kleinere ondernemers in de bouw, installatie en dienstverlening.

Op weg naar een emissievrije binnenstad

Uiteindelijk zullen alle bestel- en vrachtwagens in de aangewezen zones volledig uitstootvrij moeten zijn. De komende maanden staan in het teken van uitwerking en implementatie. Gemeenten behouden formeel het eigendom van hun zones, maar met landelijke coördinatie wil men versnippering beperken.

Bron: RAI Vereniging