Op de IAA Mobility 2025 kondigde Mercedes-Benz aan dat het vanaf 2026 een volledig geïntegreerd aanbod voor bidirectioneel laden introduceert. Daarmee kunnen de nieuwe generatie elektrische modellen niet alleen opladen, maar ook stroom terugleveren aan het thuisnetwerk of het openbare elektriciteitsnet. Het eerste model dat deze technologie ondersteunt is de volledig elektrische GLC, gevolgd door onder meer de nieuwe CLA. De uitrol start in Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk en wordt daarna naar andere landen uitgebreid.
Centraal in de strategie staat MB.CHARGE Home, een digitaal laadecosysteem dat de auto, de wallbox, een speciaal groene-stroomtarief en de toegang tot de energiemarkt samenbrengt. Mercedes-Benz werkt hiervoor samen met The Mobility House, dat zowel de bidirectionele wallbox als de koppeling met de energiemarkt levert. Installatie en onboarding worden eveneens vanuit één hand verzorgd, waardoor klanten een consistent totaalpakket krijgen.
Het systeem is ontworpen om automatisch en kostenefficiënt te laden. MB.CHARGE Home Intelligent stemt laadmomenten af op de beschikbaarheid van hernieuwbare energie en lage stroomtarieven, meestal in de nacht of bij een hoog aanbod van wind- en zonnestroom. De uitgebreidere versie, MB.CHARGE Home Pro Intelligent, biedt daarnaast bidirectionele functionaliteit. Daarbij kan energie uit de voertuigaccu worden teruggeleverd op momenten dat de vraag hoog is en de prijzen stijgen. Zo wordt de auto niet alleen een vervoermiddel, maar ook een actieve energiebron die bijdraagt aan lagere energiekosten voor huishoudens en het stabiliseren van het elektriciteitsnet.
Alle functies worden via een smartphone-app bediend, die de processen grotendeels op de achtergrond regelt. Naast teruglevering aan het net kan de accu van de auto in combinatie met de bidirectionele wallbox ook worden ingezet als noodstroomvoorziening voor de woning. Mercedes-Benz benadrukt dat dit geheel aansluit bij de ambitie om elektrische auto’s een actieve rol te geven in de energietransitie.
De fabrikant ziet bidirectioneel laden als een essentiële volgende stap in de elektrificatie van het premiumsegment. Het maakt van auto’s decentrale opslagsystemen die pieken en dalen in de elektriciteitsproductie kunnen opvangen. Daarmee wordt het gebruik van hernieuwbare energie efficiënter en kan verspilling worden voorkomen wanneer het net vol dreigt te raken.
De introductie van MB.CHARGE Home laat zien dat Mercedes-Benz zijn rol wil vergroten in het energiesysteem. Voor de volledige benutting van vehicle-to-grid zijn in veel landen echter nog aanpassingen in wet- en regelgeving nodig. Samen met partners in de energiesector werkt het bedrijf daarom aan de voorwaarden om deze nieuwe functionaliteit breed toegankelijk te maken.
