Nieuwe regels: import van elektrische voertuigen vereist registratie en goedgekeurd recyclesysteem

Autobedrijven die elektrische of plug-in hybride voertuigen importeren, moeten sinds kort voldoen aan strikte Europese regels voor batterijbeheer. Volgens de nieuwe Europese batterijverordening zijn importeurs van zowel nieuwe als gebruikte elektrische voertuigen zelf verantwoordelijk voor de inzameling en recycling van aandrijfbatterijen aan het einde van hun levensduur. Zonder voorafgaande registratie bij Rijkswaterstaat mogen deze voertuigen niet meer op de Nederlandse markt worden gebracht.

Collectieve aanpak via ARN

Om aan de verordening te voldoen, kunnen importeurs deelnemen aan het Beheerplan EV-batterijen van ARN, dat al sinds 2008 actief is voor fabrikanten en importeurs van nieuwe voertuigen. De regeling is nu uitgebreid zodat ook bedrijven die individueel elektrische auto’s importeren eenvoudig kunnen aansluiten. Daarmee hoeven zij niet zelf een systeem voor inzameling, recycling en rapportage op te zetten.

Hoewel bedrijven in theorie ook zelfstandig een recyclesysteem kunnen laten goedkeuren door Rijkswaterstaat, blijkt dat in de praktijk zeer complex. Vrijwel alle importeurs kiezen daarom voor deelname aan het bestaande collectieve systeem van ARN, dat in samenwerking met RAI Vereniging en BOVAG is ontwikkeld.

Aansluiten en kosten

Aanmelden kan eenvoudig online. Op basis van gegevens van de RDW worden de beheerbijdragen automatisch berekend en maandelijks in rekening gebracht. Voor 2026 gelden de volgende bedragen (inclusief btw):

  • €15 voor hybride voertuigen
  • €60 voor plug-in hybrides
  • €75 voor volledig elektrische auto’s

Met deze bijdragen worden de inzameling, recycling en rapportage centraal geregeld, zodat autobedrijven aan hun wettelijke verplichting voldoen zonder extra administratieve lasten.

Eerste bedrijven al aangesloten

Het eerste autobedrijf dat zich heeft aangemeld is Auto Egberts, een onafhankelijk BOVAG-bedrijf dat jaarlijks tientallen elektrische voertuigen importeert. “Door ons aan te sluiten bij ARN voldoen we aan de nieuwe regels zonder dat dit ons veel extra werk kost,” zegt Gerben Weegenaar van Auto Egberts.

Verantwoorde recycling en transparantie

Volgens Paul Dietz, algemeen directeur van ARN, biedt het Beheerplan een betrouwbare en professionele manier om aan de Europese regelgeving te voldoen. “Autobedrijven die elektrisch aangedreven voertuigen importeren kunnen erop vertrouwen dat hun wettelijke verantwoordelijkheid professioneel wordt ingevuld.”

De aanpak garandeert dat gebruikte aandrijfbatterijen op verantwoorde wijze worden ingezameld en verwerkt. Zo wordt voldaan aan de recyclingdoelstellingen van de EU en kunnen importeurs aantoonbaar maken dat zij bijdragen aan een circulaire batterij-economie.

Meer informatie over de regelgeving en deelname aan het Beheerplan is te vinden op arn.nl/batterijverordening.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *