VER: belastingplan 2026 biedt geen samenhangend pakket om elektrisch rijden te stimuleren

Prinsjesdag 2025 is achter de rug en de Vereniging Elektrische Rijders (VER) heeft gereageerd op het Belastingplan 2026 met de conclusie dat het kabinet geen samenhangend beleidspakket biedt ter versnelling van elektrische mobiliteit. De VER stelt dat Nederland, ondanks de urgentie om Europese klimaatdoelstellingen te halen, achterloopt. Terwijl autofabrikanten al brede aanbodplannen voor elektrische auto’s hebben, ziet de VER in het belastingplan onvoldoende prikkels om over te stappen naar zero-emissie auto’s.

De VER waardeert wel de gewichtscorrectie in de motorrijtuigenbelasting (MRB), die mede dankzij haar lobby is doorgevoerd. Dat is volgens voorzitter Leonie van den Beuken een positief signaal, maar het blijven slechts schaduwzijde maatregelen. Volgens haar worden eigenaren van elektrische auto’s geconfronteerd met stijgende lasten, wat de overstap naar elektrisch rijden lastiger maakt.

Een maatregel die de VER wel ziet als stap in de goede richting is de pseudo-eindheffing die vanaf 2027 geldt voor nieuwe zakelijke auto’s als werknemers niet overgaan op emissievrije voertuigen. Dit kan ertoe bijdragen dat zakelijke rijders sneller kiezen voor elektrische auto’s, maar ook dit is volgens de VER onvoldoende om de transitie op brede schaal te versnellen.

De VER is verbaasd dat de accijnskorting voor fossiele brandstofauto’s behouden blijft, terwijl de MRB voor elektrische auto’s stijgt, ondanks de aanpassingen. Voorzitter Van den Beuken benadrukt dat het zeer problematisch is dat de fiscale voordelen niet in verhouding staan tot de lastenverzwaring die EV-rijders tegemoet zien, vooral voor particulieren.

Volgens de VER is er sprake van gemiste kansen, bijvoorbeeld in het uitblijven van beleid dat de groeiende export van elektrische auto’s tegengaat. Veel elektrische auto’s worden na leasecontracten snel ingeruild of geëxporteerd, waardoor de nationale groei niet optimaal benut wordt. Een sterk functionerende tweedehandsmarkt is voor de VER essentieel om groei van elektrisch rijden duurzaam te laten zijn.

De VER doet een aantal voorsteloplossingen om de lacunes in het belastingplan aan te pakken. Eén van de voorstellen is een fiscale regeling voor elektrische occasions van vijf tot acht jaar oud, met verlaagde bijtelling, zodat de financiële drempel voor tweedehands EV’s verlaagt. Verder pleit de VER voor tijdelijke aantrekkelijke bijtellingskortingen in het zakelijke segment, specifiek gericht op het middensegment. Ook pleit de organisatie voor een lagere MRB voor EV’s in segmenten A, B en C, en het herinvoeren van een aanschafsubsidie voor zowel nieuwe als gebruikte elektrische auto’s, om te voorkomen dat EV’s Nederland verlaten.

De VER wijst erop dat op dit moment bijna 7 procent van alle auto’s in Nederland volledig elektrisch is. Met de verkiezingen in het vooruitzicht roept de VER Tweede Kamerleden op om in debat en beleid concrete maatregelen te nemen, zodat elektrisch rijden niet alleen duurzaam, maar ook financieel aantrekkelijk blijft, zowel voor huidige EV-rijders als voor toekomstige kopers.

Bron: Vereniging Elektrische Rijders – Reactie VER belastingplan 2026

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *