Bidirectioneel laden (V2G, V2H): energie krijgen van je auto

Bidirectioneel laden betekent dat elektrische auto’s niet alleen stroom kunnen opnemen uit het elektriciteitsnet, maar ook terugleveren. Dit maakt auto’s bruikbaar als mobiele energieopslag om stroom aan het huis of het elektriciteitsnet te leveren.
Deze technologie maakt slimme energiemanagement-oplossingen mogelijk en helpt om piekbelasting op het net te verminderen. Ook kunnen gebruikers hiermee hun eigen zonnestroom beter benutten en geld besparen op hun energierekening. Nederland behoort wereldwijd tot de voorlopers op het gebied van bidirectioneel laden.

Dit maakt slimme toepassingen mogelijk zoals Vehicle-to-Grid (V2G), Vehicle-to-Home (V2H) of Vehicle-to-Building (V2B). Het biedt kansen voor netbalancering, noodstroomvoorziening of maximale benutting van eigen zonnestroom. De accu van de auto fungeert hierbij als tijdelijke energieopslag die flexibel inzetbaar is.

Bidirectioneel laden vereist speciale laadpalen, compatibele auto’s en communicatie via ISO 15118. Auto’s als de Nissan Leaf, Hyundai IONIQ 5, IONIQ6, IONIQ 9, Kia EV6, EV9 en Renault 5 ondersteunen het al. De Leaf gebruikt een DC-laadpaal, de andere genoemde EV’s hebben een extra omvormer en kunnen daardoor met een reguliere V2X-compatible AC-lader overweg.

De verwachting is dat V2G en V2H in de toekomst een belangrijke rol gaat spelen in flexibiliteitsmarkten.